ANALYSE – MediaMarkt en Talpa Radio beginnen gezamenlijk een nieuwe dienst voor muziekstreaming: Juke. Ze mikken op een miljoen gebruikers binnen twee jaar.

In 2012 probeerde MediaMarkt het al eens met Juke, maar dat is nooit een succes geworden. In een joint venture met Talpa Radio, het bedrijf achter Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10, moet de combinatie van radio, streaming en on demand muziek nu wél de concurrentie met Spotify en Apple Music aankunnen. Maar zowel qua prijs als qua muziekaanbod is er weinig verschil met die machtige buitenlandse concurrenten.

Toch denken directeur Menno Koningsberger van Talpa Radio en directeur Barry van Ruiven van MediaMarkt dat er nog genoeg ruimte is voor een alternatief: “De penetratie van streaming op de Nederlandse markt bedraagt 30%. Zeker twee derde van de markt gebruikt dit nog niet.”

De bedrijven denken door hun gezamenlijke bereik genoeg marketingkracht te hebben om met Juke op te kunnen boksen tegen de buitenlandse concurrentie. Talpa Radio heeft alles bij elkaar opgeteld volgens eigen opgave 7,3 miljoen luisteraars per week en MediaMarkt komt aan 550.000 klanten per week.

Wat biedt Juke?

De dienst biedt toegang tot een muziekbibliotheek van 40 miljoen nummers en ook tot speciaal door dj’s van Talpa Radio samengestelde afspeellijsten, zoals Edwin Evers, Armin van Buuren, Jeroen Nieuwenhuize, Coen & Sander en Rob van Someren.

Daarnaast zijn alle zenders van Talpa en ook zenders van derde partijen te beluisteren via de app en kunnen gebruikers nummers die ze op de radio horen ook direct toevoegen aan hun eigen speellijst.

“Wij willen consumenten een totaaloplossing bieden,” zegt Barry van Ruiven, directeur van Mediamarkt Nederland. “Dat gaat verder dan alleen het verkopen van hardware; ook voor het abonnement, de service en muziekcontent kan je bij ons terecht.”

Mediamarkt gaat zijn klanten actief ondersteunen om de app te installeren.

Er is een gratis versie met advertenties en een uitgebreide betaalversie. De prijs voor de betaalde versie bedraagt €9,99 per maand, net als voor de grootste concurrent Spotify. De radiostations zijn gratis te beluisteren, maar voor het afspelen van losse nummers is een abonnement nodig.

De streamingdienst is ondergebracht in een joint venture. Talpa Radio en Medimarkt nemen hier allebei voor 50 procent aan deel. Hoeveel ze investeren in de ontwikkeling van de app, marketing en vergoedingen voor artiesten en hun platenmaatschappijen is niet bekend.

De concurrentie

Spotify is met ruim 50 miljoen gebruikers wereldwijd per mei van dit jaar de grootste concurrent. De betaalde dienst kost net als die van Juke €9,99 per maand. Maar op Spotify zijn vrijwel alle nummers ook gratis te horen, al moet je dan wel om de haverklap luisteren naar irritante advertenties.

Verder stelt Spotify afspeellijsten samen op basis van algoritmes en gebeurt dat niet door bekende dj's zoals Juke van plan is.

Spotify krijgt veel kritiek van artiesten die de vergoedingen voor het streamen van hun muziek te laag vinden. De Zweedse muziekdienst overweegt al jaren een beursgang, maar dit jaar zou het er echt van moeten komen.

Apple Music heeft met 27 miljoen betalende gebruikers maar net iets meer dan de helft van het aantal abbonnees van Spotify. Maar de muziekdienst van Apple bestaat pas twee jaar, terwijl Spotify al vanaf 2006 actief is.

Ook Apple Music kost een tientje per maand en geeft toegang tot zo'n 40 miljoen nummers. Apple maakt bij het samenstellen van afspeellijsten wel gebruik van prominenten uit de muziekwereld.

Andere buitenlandse concurrenten zoals het Franse Deezer, Tidal van rapper Jay Z en het Amerikaanse Napster zijn een stuk kleiner. Ook Google biedt via Google Play Music en YouTube Red muziek aan, maar maakt geen gebruikerscijfers openbaar. Dat duidt er meestal op dat het niet om hele grote getallen gaat.

Lees ook: Apple Music heeft nu 27 miljoen betalende gebruikers, maar Spotify staat nog eenzaam aan de top

Juke denkt zelf onderscheidend te zijn door de combinatie van radio met streaming en on demand luisteren en de door dj's van Talpa Radio samengestelde afspeellijsten.

Maar met exact dezelfde prijs voor een maandabonnement en toegang tot een vergelijkbare hoeveelheid nummers is het maar de vraag hoeveel mensen verleid kunnen worden over te stappen naar Juke of voor het eerst een betaald streaming-abonnement af te sluiten, ook al zit de markt voor muziekstreaming nog altijd in de lift. Zeker omdat op Spotify ook gratis naar vrijwel alle nummers geluisterd kan worden.

En of een liedje op de afspeellijst nu is uitgekozen door een bekende dj van Talpa Radio of door een algoritme dat goed op de hoogte is van je smaak, de muziek blijft uiteindelijk precies hetzelfde. Een miljoen gebruikers in twee jaar tijd is dan ook een erg ambitieuze doelstelling. Ook al gezien het feit dat Juke na de eerste introductie in 2012 door MediaMarkt alleen nooit echt voet aan de grond heeft gekregen.